تبلیغات
وبلاگ علوم انسانی - معرفی رشته ی تاریخ

معرفی رشته ی تاریخ

نویسنده : امیر حامد طالبیان پنجشنبه 14 دی 1391 11:44 ب.ظ  •    ارسال شده در: معرفی رشته های علوم انسانی مطالب تاریخی

هدف و ماهیت

   علم تاریخ تحولات گذشته جامعه انسانی که می تواند زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد را مورد مطالعه قرار می دهد. به همین دلیل رشته بسیار گسترده ای است و اشتباه است که آن را صرفا مطالعه مواد خام تاریخی بدانیم بلکه دانشجو فرا می گیرد که چگونه از تحلیل و تلفیق مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد. به عبارت دیگر آموختن روش تاریخی به مورخ کمک می کند تا از میان انبوهی از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا کند و بر اساس روش تاریخی از بررسی آنها به نتیجه علمی برسد. در حالی که حتی مطالعه کنندگان جدی تاریخ که غیرحرفه ای هستند، هیچ معیاری برای تشخیص و تعیین صحت و سقم رویدادهای یک کتاب تاریخی ندارند و گاه از آثار غیر موثق و غیر معتبر استفاده می‌کنند.....

 

 

  از جمله کسانی که در اروپا اخبار آزار مسیحیان را منتشر می ساختند شخصی به نام پتروس راهب بود. او در شهرهای اروپا سفر می کرد و علیه مسلمانان تبلیغ می کرد. در نتیجه جمعیت انبوهی گرد او جمع شدند و پاپ اوربان دوم نیز با آنان همصدا شد و فرمان جنگهای صلیبی را در سال 498 هجری (1096 میلادی) صادر کرد.
  در سال 1312 هجری شمسی ناگهان اعلام شد که رضاشاه قرارداد دارسی را امتیازی استعماری می داند.
  این ها نمونه ای از اطلاعاتی است که در کتاب های تاریخ دوران دبستان، راهنمایی و متوسطه ارائه می شود. در واقع کتب تاریخ آموزش و پرورش تنها به بازخوانی گذشته و هیاهوی قدرتمندان و پادشاهان می پردازد و بر همین اساس حتی بهترین دانش آموزان نیز تاریخ را مجموعه ای از حوادث می دانند. اما آیا چنین دیدگاهی صحیح است؟ آیا علم تاریخ مثل یک داستان یا رمان، مجموعه ای ازحوادث تلخ و شیرین را به حالت روایی و نقلی محض منتقل می سازد و هدف آن افزایش معلومات دایره المعارفی است؟
علم تاریخ تحولات جامعه انسانی را در گذشته مورد مطالعه قرار می دهد. تحولاتی که می تواند زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد. به همین دلیل رشته تاریخ که به مطالعه این علم می پردازد، رشته بسیار گسترده ای است و اشتباه است که آن را صرفاً مطالعه مواد خام تاریخی (رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده و ثبت و ضبط شده است) بدانیم، بلکه آنچه در رشته تاریخ آموزش داده می شود، روش تاریخی است. یعنی دانشجو در دانشگاه فرا می گیرد که چگونه از تحلیل و تلفیق مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد. به عبارت دیگر، آموختن روش تاریخی به مورخ کمک می کند تا از میان انبوهی از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا کند و براساس روش تاریخی از بررسی آنها به نتیجه علمی برسد. در حالی که حتی مطالعه کنندگان جدی تاریخ که غیر حرفه ای هستند، هیچ معیاری برای تشخیص و تعیین صحت و سقم رویدادهای یک کتاب تاریخی ندارند و گاه از آثار غیرموثق و غیرمعتبر استفاده می کنند.
  رشته تاریخ تنها رشته ای است که در آن با انسان تحقق یافته روبرو هستیم. یعنی مقاصد، نیات و خواسته ها همه رخ داده است و می توان به یاری آن انسان شناسی علمی را آموخت. برای مثال می توان به وضوح دید که انسان شیفته قدرت پس از رسیدن به قدرت چه تغییر و تحولی در جامعه ایجاد کرده یا اینکه قدرت چه تأثیری بر او گذاشته است.
علم تاریخ در آغاز مانند سایر معارف بشری ساده بود و به تدریج که جامعه انسانی پرمایه و پیچیده شد و سازمان های اجتماعی دگرگون شدند، علم تاریخ هم پیچیده شد. ما چیزی به اسم تاریخ در بین مصریان قدیم و در بین مردم بین النهرین قدیم می شناسیم. در دوران باستان در بین قوم یهود هم چیزی به اسم تاریخ وجود داشته است، اما حقیقت این است که یونانیان نخستین بار به چنین دانش و فکری توجه کردند و به همین جهت هرو ت مورخ معروف یونانی را پدر معنوی تاریخ گفته اند. او نخستین بار در کتاب معروفش به پدید آمدن تاریخ اشاره می کند و سعی دارد جنگهای بیست ساله ایران با یونانیان را تبیین کند. وی نه تنها مورخ است، بلکه به یک تبیین تاریخی هم دست زده است.

  توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه


دانشجوی تاریخ باید نظم و دقت فراوان و توان به تصویر و نقد کشیدن وقایع تاریخی را داشته باشد. پایه علم تاریخ، فلسفه، زمین آن جغرافیا و دیوارهای آن جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ است و دانشجوی تاریخ باید با این علوم آشنا باشد و از نتایج آنها بهره ببرد. فردی می تواند در رشته تاریخ موفق شود که از پوسته رویی رویدادها عبور کرده و مسائل عمیق تری را درباره ی آنها بفهمد و از ارتباط بین دو رویداد پی به رویداد سوم ببرد و با دیدن یک رویداد به علل پنهان و آشکار آن اشاره کند. همچنین دانشجو باید با ادبیات فارسی، آمار و ریاضی آشنایی داشته باشد تا بتواند به یاری ادبیات فارسی هم از منابع گذشته که رنگ ادبی دارند، استفاده کند و هم مفاهیم تاریخی را بخوبی بیان نماید و به یاری آمار و ریاضی نیز، هرچه بیشتر زبان دستاوردهای علم تاریخ را کمی کند و داده های تاریخ را در قالب اعداد بیان نماید
ابن خلدون مورخ بزرگ قرن هشتم تونس می گوید: باید دانست که فن تاریخ را روشی است که هر کس به آن دست نیابد. این سخن متعلق به 600 سال پیش است، زمانی که تاریخ علمی ساده بود و جنبه روایی و نقلی محض داشت و بی شک اکنون که تاریخ علمی بسیار وسیع و گسترده است و به جنبه های مختلف اجتماعی و مردمی می پردازد، دست یابی به روش تاریخی کاری دشواتر می باشد و دانشجوی تاریخ باید ویژگی ها و مهارتهای بسیار داشته باشد تا بتواند در نهایت مورخی موفق شود.
  دانشجوی تاریخ یا به عبارتی یک مورخ باید نظم و دقت فراوان و توان به تصویر و نقد کشیدن وقایع تاریخی را داشته باشد. در ضمن چون تاریخ علمی بسیار وسیع و گسترده است، مورخ یا باید اطلاعات وسیعی از دیگر رشته های دانشگاهی و علمی داشته باشد یا این که از نتایج تحقیق دیگر محققان اجتماعی استفاده کند. برای نمونه می توانیم به عصر صفوی اشاره کنیم اگر در عصر صفوی یک مورخ درباری به نام اسکندر منشی صاحب عالم آرای عباسی داریم که به جامعه توجه چندانی نداشته و عمدتاً به مسائل درباری پرداخته است، یک فرد فرانسوی به نام شاردن هست که تحقیقاتی انجام داده است. کار این فرانسوی تاریخ نیست بلکه سفرنامه نویسی است اما وی دقیقاً تاریخ جامعه ایران را نشان داده است و مثلاً شهر اصفهان را آن طور که هست، از لحاظ روانشناسی اجتماعی، فردی و موارد دیگر معرفی کرده و حتی جزئیاتی از زندگی روزانه آنان را فاش ساخته است.
  پایه علم تاریخ، فلسفه، زمین آن جغرافیا، دیوارهای آن جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ است و دانشجوی تاریخ باید با این علوم آشنا باشد و از نتایج آنها بهره ببرد.
  تصور غلطی که در اذهان عمومی به ویژه در طیف دانش آموزان دبیرستان وجود دارد این است که علم تاریخ متکی بر محفوظات است یا به گفته خود دانش آموزان، تاریخ یک درس حفظی است و دانش آموز باید رویدادها را به خاطر بسپارد، کاری که یک کامپیوتر بسیار بهتر از انسان انجام می دهد. اما حقیقت این است که آنچه در تاریخ اهمیت دارد، تجزیه و تحلیل رویدادها و برقراری رابطه علی و معلولی بین رویدادها است و از همین رو فردی می تواند در رشته تاریخ موفق شود که از پوسته رویی رویدادها عبور کرده و مسائل عمیقتری را درباره آنها بفهمد و از ارتباط بین دو رویداد، پی به رویداد سوم ببرد و با دیدن یک رویداد به علل پنهان و آشکار آن اشاره کند.
  همچنین دانشجو باید با ادبیات فارسی و آمار و ریاضی آشنایی داشته باشد تا بتواند به یاری ادبیات فارسی، هم از منابع گذشته که رنگ ادبی دارند، استفاده کند و هم مفاهیم تاریخی را به خوبی بیان نماید و به یاری آمار و ریاضی نیز هر چه بیشتر زبان دستاوردهای علم تاریخ را کمّی کند و داده های تاریخ را در قالب اعداد بیان نماید.

  آینده شغلی و بازار کار


تلقی سنتی از رشته تاریخ این است که فارغ التحصیلان این رشته ضرورتاً باید دبیر شوند و در غیر این صورت هیچ شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمی کند. در حالی که زمینه اشتغال فارغ التحصیلان تاریخ در کشور ما بسیار زیاد است. چون ما امروزه سازمانهای بسیار متنوعی داریم و هر کدام از این سازمانها انبوهی از اسناد فهرست نشده و شناسایی نشده دارند؛ کاری که در حیطه دانش یک فارغ التحصیل تاریخ است. علاوه بر آن، مراکز پژوهشی ما می توانند در سطوح مختلف (از نوشتن مقاله گرفته تا شرکت در طرح های کلان ملی - پژوهشی) از فارغ التحصیل تاریخ استفاده کنند.
براساس آخرین برنامه تدوین شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی تاریخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان موزه ها، مراکز اسناد ملی و صدا و سیما برای بررسی مسائل تحقیقی تاریخ در حد تحقیقات بین المللی استفاده شود.
صدا و سیما برای به تصویر کشاندن حوادث و وقایع گذشته، نهضت ها و مقاومت های مردمی و بررسی شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی نیاز به حضور فعال فارغ التحصیلان تاریخ دارد، افرادی که می توانند جامعه را با فرهنگ و تمدن گذشته خویش پیوند زنند و از گرایش آن به سمت فرهنگ دیگر کشورها جلوگیری کنند. حضور فارغ التحصیل این رشته در وزرات امور خارجه نیز از این جهت مهم است که برای برقراری ارتباط با کشورها باید پیشینه آنها در قالب قراردادها و پیمان ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، کاری که در حیطه اطلاعات یک فارغ التحصیل تاریخ است.
همچنین بررسی تاریخ از موضوعات اصلی مطبوعات و نشریات جهت بالا بردن فهم و درک جامعه است. چون جامعه ای که از حیات گذشته در ابعاد مختلف بیگانه باشد، هرگز فهم درستی از حال و برنامه منسجمی برای آینده نخواهد داشت و بالاخره پس از انقلاب بسیاری از مؤسسات و سازمانها مثل سازمان اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ، میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل آرشیو و اسناد ریاست جمهوری، پژوهشگاه تاریخ معاصر و ابسته به بنیاد مستضعفان و سازمان اسناد ملی با تأسیس پژوهشگاه یا اداره و واحد تاریخ به تدوین، تألیف و نگهداری اسناد تاریخی مشغول هستند و در نتیجه نیاز به فارغ التحصیل رشته تاریخ دارند.
البته استادان و کارشناسان این رشته معتقدند که فارغ التحصیلان تاریخ در یک جامعه توسعه یافته می توانند جایگاه واقعی خویش را بیابند چون رشته تاریخ از لوازم توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و فارغ التحصیل توانای تاریخ می تواند در برنامه ریزی های کلان نقش بسیار مهم و مؤثری داشته باشد.

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی تاریخ( ازاد و دبیری) حداکثر 4 سال و تحصیلات و شکل نظام تحصیلی بصورت واحدی و در دو نیمسال می باشد که هر نیمسال 17 هفته بطول خواهد انجامید. دانشجویان کارشناسی آزاد با گذراندن 135 واحد دبیری با گذراندن 134 واحد مرکب از دروس عمومی، پایه، الزامی و اختیاری می توانند فارغ التحصیلی (کارشناس تاریخ) شناخته می شوند.

تعداد واحدها

واحدهای درسی دوره کارشناسی آزاد 135 و دبیری تاریخ 134 واحد است که به ترتیب زیر اعلام می گردد:
دروس عمومی 16 واحد( به شرح مندرج در صفحه دروس عمومی تبصره 2 رجوع شود)
درس های پایه 28 واحد
درس های الزامی 68 واحد
درس های اختیاری 23 واحد
دروس تربیت دبیر 24 واحد
جمع واحدها 135 واحد
تبصره (1): دانشجویان تاریخ رشته دبیری به جای واحدهای اختیاری، دروس تربیتی مصوب رشته دبیری را خواهند گذراند.
تبصره (2):دانشجویان رشته تاریخ به دلیل گذراندن درس انقلاب اسلامی و ریشه های تاریخی آن و نیز درس تاریخ اسلام از میلاد پیامبر تا سال 41 هجری در دروس الزامی، طبعاً نیازی به گذراندن دروس انقلاب اسلامی، و ریشه های آن و نیز درس تاریخ اسلام از دروس عمومی نخواهند داشت.
تذکر(1): بمنظور رعایت ترتیب و توالی تاریخ و رعایت پیش نیازها و نیز همزمانی دروس تاریخ ایران، اسلام و جهان، دروس هر نیمسال تحصیلی در جداولی تنظیم و ترتیب یافته که به پیوست همین برنامه ارسال می گردد. گروههای آموزشی در ارائه دروس هر نیمسال تحصیلی ملزوم به رعایت آن هستند.
تذکر(2): گروههای آموزشی ملزم هستند که دروس 4 واحدی را در یک نیمسال تحصیلی به گونه ای پیوسته اما در وقت جداگانه در دو ساعته ارائه کنند.



برچسب ها: علوم انسانی ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 13 اسفند 1391 02:06 ب.ظ

چهارشنبه 21 آذر 1397 02:08 ق.ظ
I'm no longer sure the place you are getting your info, however good topic.

I needs to spend some time studying more or understanding more.
Thanks for excellent info I was on the lookout for this information for my mission.
دوشنبه 19 آذر 1397 11:29 ب.ظ
We stumbled over here from a different web address and thought I should check things out.

I like what I see sso i am just following you.
Look forward to going over your web page yeet again.
شنبه 17 آذر 1397 03:09 ق.ظ
Hi, i read your blog from time to time and i own a similar onne and i
waas just curious if you get a lot of spam comments? If so
hhow do you protdct against it, any plugin or anything you can suggest?
I get so much lately it's driving me crazy so any assistance iis very much appreciated.
پنجشنبه 15 آذر 1397 03:50 ب.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone
to do it for you? Plz respond as I'm looking to create my
own blog and would like to find out where u got this
from. cheers
یکشنبه 11 آذر 1397 11:08 ب.ظ
Hi everybody, here every one is sharing these kinds of
familiarity, therefore it's nice to read this web site, and
I used to visit this webpage daily.
جمعه 9 آذر 1397 02:08 ب.ظ
My developer is trying to convince me too move
to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.

But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a
number of websites for about a year and am concerned about switching to another
platform. I have heard fantastic things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer alll my wordpress
content into it? Any kind of help would be really appreciated!
سه شنبه 6 آذر 1397 01:19 ق.ظ
Here is where I put all of my expired web 2.0 accounts.
I scrape massive lists and then check to see if they’re expired.

I think you’ll be surprised by the number of accounts
that I come across. Hopefully, you’ll be able to put these expired accounts to good use.
شنبه 18 فروردین 1397 03:54 ق.ظ

Great content. Appreciate it.
cialis price thailand callus precios cialis peru cialis 20 mg effectiveness viagra vs cialis vs levitra cialis kaufen generic cialis at walmart buy cialis uk no prescription cialis 30 day trial coupon comprar cialis navarr
شنبه 4 فروردین 1397 02:33 ق.ظ

Nicely put. Regards!
cialis soft tabs for sale cialis para que sirve pastillas cialis y alcoho cialis price thailand import cialis generic cialis in vietnam cialis authentique suisse cialis vs viagra purchase once a day cialis cialis venta a domicilio
دوشنبه 28 اسفند 1396 07:46 ق.ظ

Info clearly utilized.!
only here cialis pills cialis 5 mg scheda tecnica cialis for sale south africa cialis online deutschland cialis 30 day trial coupon cialis mit grapefruitsaft usa cialis online bulk cialis tarif cialis france how does cialis work
پنجشنبه 16 شهریور 1396 01:24 ب.ظ
Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot
of spam feedback? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
I get so much lately it's driving me mad so any help is
very much appreciated.
سه شنبه 17 مرداد 1396 12:13 ق.ظ
My relatives all the time say that I am
wasting my time here at web, however I know I am getting experience everyday
by reading such pleasant posts.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:01 ب.ظ
I'm not sure where you are getting your info, but great topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for magnificent information I was looking for this info for my mission.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 08:25 ب.ظ
Hi, its good post concerning media print, we all be aware
of media is a fantastic source of facts.
جمعه 13 اردیبهشت 1392 01:38 ب.ظ
بنده عاشقه رشته تاریخم !
مطلبتون مورد پسند بود آقای طالبیان عزیز
امیر حامد طالبیان
شما علاقمندان و فرهیختگان باعث به وجد آمدن نوپایان عرصه ى علم و دانش هستید ! سپاس از حضورتان.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر